Sažetak | Budući da je svaki čovjek prvenstveno od Boga pozvan na život, prema njemu se trebamo odnositi kao prema daru kojeg je potrebno čuvati i štititi kao najdragocjeniju stvarnost. Ta je zadaća još snažnije upućena osobama usmjerenim na neko od medicinskih područja djelovanja.
Svi zdravstveni radnici, a napose liječnički kadar na koji ćemo se ponajviše bazirati u ovom diplomskom radu, trebali bi očitovati duboku ljubav prema brizi za život od njegova početka u majčinoj utrobi, preko raznoraznih bolesti i ugroženosti koje ga mogu zahvati u djetinjstvu ili odrasloj dobi, pa sve do osjetljivog staračkog stadija i konačnog zalaska života na zemlji.
Stoga ćemo u ovom radu izložiti što to liječnički poziv u sebi podrazumijeva, počevši od motivacije sve do konkretnog načina djelovanja koji liječnika, prema pravilima struke i u očima pacijenta, čine dobrim ili lošim. Ključni segmenti koji pri tom nastojanju, uokviruju liječničku struku, jesu medicinska etika, klinička bioetika i deontologija. One će nam poslužiti kao čvrsti temelji za progovaranje o iskušenjima i problemima u današnjem zdravstvu.
Oni proizlaze iz poražavajuće činjenice, da se sve više gubi povjerenje u zdravstveni sustav. Odnos liječnik – pacijent ugrožen je nekvalitetnim pristupom i komunikacijom, mitom i korupcijom. U novije se vrijeme, nažalost, tom problemu pridružuje još jedan, sve više aktualan. Naime, mnogi su suvremeni eksperimenti i istraživanja na području biomedicine rezultirali rastom problematike ne/moralnosti i ne/etičnosti, jer se promovira utilitarističko-liberalistički stav kako je sve što je tehnički moguće, ujedno i moralno dopušteno. Određene takve intervencije nerijetko u sebi podrazumijevaju manipulatorno zadiranje u život, koji je za nas kršćane nešto sveto, nepovredivo i dostojanstveno.
Enciklika, Evangelium vitae, na kojoj počiva završetak ovog rada, naglašava važnost svijesti o moralnoj odgovornosti koju posjedujemo. Ona je ohrabrenje koje Crkva pruža svakom čovjeku, a napose katoličkim liječnicima, da brane svoj identitet i integritet, slijede glas ispravno formirane savjesti te pristupaju životu s ljubavlju i strahopoštovanjem. |
Sažetak (engleski) | Since every man is primarily called to life by God, we should treat it as a gift that needs to be preserved and protected as the most precious reality. This task is even more strongly addressed to persons focused on one of the medical areas of activity.
All healthcare professionals, and especially the medical staff on which we will most of all be based in this graduate thesis, should manifest a deep love of caring for life from its beginning in the mother's womb, through the various diseases and dangers that can affect him in childhood or adulthood, to the delicate aged-care stage and the final sunset of life on earth.
Therefore, in this paper we will present everything that the medical call entails in itself, starting from motivation to the concrete mode of action that makes the doctor, according to the rules of the profession and in the eyes of the patient, good or bad. The key segments framing the medical profession are medical ethics and deontology. They will serve as a solid foundation for us to speak out about the trials and problems in today's healthcare.
It is a devastating fact that trust in the health system is increasingly being lost. The doctor-patient relationship is threatened by substandard access and communication, bribery and corruption. Unfortunately, recently there is another very current problem that has joined to this one. Namely, many modern experiments and research in the field of biomedicine have resulted in the growth of the issue of morality and ethics, because the view that everything that is technically possible is also morally permissible. Some of these interventions often entail an encroachment into life, which is something sacred to us Christians.
The encyclical Evangelium vitae, on which the completion of this work rests, emphasizes the importance of awareness of the moral responsibility. It is the encouragement that the Church gives to every man, especially Catholic doctors, to defend their identity and integrity, to follow the voice of a valid conscience, and to approach life with love and awe. |